Thursday, March 15, 2012

cuaca yang tidak menentu


tiba-tiba hujan turun..alhamdulilah semoga bumi ini sejuk dan dingin sentiasa..nampaknya cuaca tidak menentu sepanjang aku sampai kat bumi tanjong Malim ni. Mybe disebabkan perubahan pada iklim mikro akibat tindakan manusia, pola suhu, pola sejatan dan pemeluwapan, pola angin, pola kelembapan udara, pola kehadiran anasir terampai dsb telah merubah sedikit sebanyak makro iklim global. ketidaktentuan cuaca boleh dikatakan berlaku apabila tempat2 yg dulu jarang hujan kini selalu hujan, dulu kurang lebat kini lebat, dulu kering kini basah dan sebaliknya, dulu sejuk kini panas dan sebaliknya dsb.

kesan penebangan tumbuhan banyak menyumbang kepd perubahan suhu dan kelembapan udara. tanah-tanih yg terdedah dan bangunan2 berwarna cerah telah tigkatkan kesan albedo persekitaran. akibatnya suhu atmosfera meningkat. Bagi diri ini perubahan iklim yg dimaksudkan oleh kebanyakkan saintis adalah sedikit peningkatan daripada kebiasaannya, perubahan iklim ini tidak bermaksud sampai iklim itu berubah, winter, summer, autumn, spring tetap tiba pada waktunya malah northest monsoon, southwest monsoon, intermonsoon di Malaysia tetap tiba bila waktunya, northeast monsoon masih merupakan waktu basah di setengah2 tempat di Malaysia, polanya masih sama, pola suhunya masih sama (walaupun ada sedikit peningktan), pola hujan masih sama dan pola kelembapan masih sama... tiada yg berubah cuma cycclenya mencapai kemuncak pada waktu ini. Setiap kehidupan ada cycclenya (kalau tidak masakan org tua2 sentiasa berkata tentang roda kehidupan (sometime kita di atas, kadang2 dibawah)... begitu jugalah dengan elemen2 lain... tidakkah satu titik zarah lautan tu akan kembali ke tempat asalnya selepas 1000 tahun, begitulah juga zarah2 di atmosfera...gelombang haba tetap bergerak mengikut polanya...bila sampai waktu... suhu jadik peak pada waktu tu...off course bila suhu tinggi aktiviti pelepasan latent heat lebih tinggi... hujan shower. lightning. thunderstorm malah tropikal storm, tornodoes dsbnya menjadik lebih kuat (akibat lebihan tenaga).

Tidakkah kita memahami bahawa long wave (pressure wave - kesemua elemen2 cuaca berkadar secara terus dengan pressure) sentiasa menuju kearah kestabilan... sekiranya gelombang angin bergerak lebih aktif dari sepatutnya, bukankah wave dan elemen2 lain akan meneutralkannya... begitulah kehidupan sentiasa bergaul dan bekerjasama...

Bukankah dipertembungan air sungai dan laut tu sentiasa terdapatnya vortex (pusaran air akibat pertembungan air masin dan tawar)... Bukankah dengan adanya vortex ini, air2 tu menjadi lebih mesra dan continous (tidaklah kita merasakan air tu masin and tiba2 tawar sahaja... melainkan terdapatnya kesambungan iaitu masin... kurang masin... kurang masin lagi... seterunya sampailah tawar). Begitu juga dengan atmosfera ini... tidakkkan typhoon tu merupakan satu enjin untuk memesrakan alam ini, dimana fungsinya supaya atmosfera di kawasan tropik boleh bercampur dengan atmosfera di kawasan temperate country..
semuanya sistem yang bertujuan menstabilkan bumi...tak lebih dari itu..mengikut orang tua dahulu mengatakan bahawa hujan akan turun pada bulan-bulan tertentu sahaja..dan juga musim buah-buahan ..mereka tahu..dan setahun sekali kita akan merasakannya....ada juga musibah sedemikian tetapi tidaklah kerap kali ia berlaku...mungkin dunia ini sudah tua.. hujan turun dengan begitu lebat...secara positif,.membersihkan dunia yang penuh dengan abu-abu yang mengotorkan dunia.. bila kita ingin bertaubat...?dan manusia tidak akan merasakan kecuali mereka ditimpa kesusahan..tentu tidak mudah bagi mereka yang menghadapinya..tapi sebagai manusia yang mempunyai perasaan..aku berharap dunia ini adalah tempat yang baik didiami..selalin dari syurga..walaupun dunia ini hanya sementara .. kita juga harus memainkan peranan sebagai umat yang bersyukur dan berterima kasih kepada Maha Pencipta....Allah...



No comments:

Post a Comment