Wednesday, November 2, 2011

kuberserah segalanya kepda mu Ya ALLAH

Assalamualaikum WBT...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan MAha Mengasihani~( "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (13)-28.

hari ini..tahap kesabaran aku amat teruji. aku berbisik dihati kecilku YA ALLAH kenapa engkau turunkan semua ujian ini kepada hambamu ini sesungguhnya aku adalah insan yang kerdil dan lemah disisimu YA ALLAH...aku sungguh terasa amat sedih dan agak marah juga dengan apa yang terjadi tadi..kalau boleh aku memang nak belasah je pencuri tu kalau dapat..tapi apakan daya apa yang aku boleh buat..dan layakkah aku menjatuhkan hukuman terhadap seseorang yang melakukan kesalahan?..bile terfikir balik mungkin ini merupakan satu ujian yang diberikan kepada aku..mungkin aku terlalu leka dengan keadaan aku sekarang ni..

Ya Rabb.. aku memohon kemampunan dan kereadhan daripda Mu.. bila terfikir aku teringat kata-kata daripada seorang penceramah dimana setiap ujian yang ALLAH berikan kepada kita, ALLAH ingin menguji tahap kesabaran dan keiman kita sebagai hambaNya sedang Para Nabi dan Rasul pun diuji inikan pula kita sebagai hambaNYa..

kata penceramah itu lagi hidup kita setiap hari diatas muka bumi ciptaan Tuhan ini pasti tidak ceria tanpa dugaan dan cabaran. Buatlah apa sekalipun, pergilah kemana – mana sahaja, ada saja perkara yang menguji kita. Sesungguhnya hidup tanpa dugaan dan cabaran adalah hidup yang amat – amat membosankan. Bagi mereka yang mempunyai jiwa dan semangat yang kental, walau apa sekalipun yang terjadi dalam hidupnya, dia pasti akan terus mengharunginya dengan tabah dan kuat. Tetapi, jika seseorang yang lemah iman, jiwa dan semangatnya pasti akan mudah melatah dan pasti akan mengalah dengan segala cabaran dan dugaan yang dihadapinya. Bukan semua orang sama, kita dikurniakan dengan bakat dan keistimewaan yang tersendiri. Tidak ada manusia yang sempurna dalam dunia ini.

adakah aku seorang insan yang lemah yang tidak tahan degan dugaan dan cabaran?..Ya ALLAH tunjukan lah aku ke jalan yang benar, jalan yang Engkau readhai.dan berikanlah aku pentunjuk dan hidayah serta kurniakanlah aku sahabat-sahabat dan rakan-rakan yang boleh memimpin aku kearah ke jalanMu Ya Allah.

Sejak aku celik mengenal dunia sehingga sekarang, dah banyak cabaran dan dugaan yang aku tempuh untuk teruskan hidup.. hari ini aku rasa seolah-olah aku tidak mampu nak menahan dugaan dan cabaran yang datang..Adakah ini pertanda yang aku sedang leka dibuai mimpi dan kenikmatan didunia sehingga aku melupakan apakah tanggungjawab yang aku harus pikul di muka bumi ALLAH ini..masyaALLAH...

Sesungguhnya, cabaran dan dugaan itu mengajar diri kita dan menjadikan kita matang. Bak kata pepatah Melayu dulu – dulu, Kalau dah terhantuk baru nak terngadah. Bila dah terhantuk tak boleh nak buat apa, baru nak mengadu sakitnya. Apabila dah berada dalam situasi kesakitan, tak guna lagi dah nak mengadu dan mengenang nasib diri, sendiri cari pasal tak mahu nak berhati – hati.

Hidup didunia bak bola diatas padang, seperti tayar basikal yang bulat. Hari ini kita seronok dan kita selesa kerana berada diatas, TETAPI jangan alpa dan bongkak! Satu hari nanti, kita akan kembali berada dibawah jika tidak dapat hendak menjaga segala – galanya yang kita telah peroleh.

Dalam kehidupan ni, selagi nyawa masih dikandung badan, selagi mata kita belum lagi tertutup buat selamanya, pasti kita akan menempuhi pelbagai dugaan dan cubaan dari pelbagai sudut. Dugaan dan cubaan nie kadangkala boleh dalam bentuk kesusahan dan kesenangan...Jika kita sentiasa bersabar di atas dugaan hidup ini, pasti jiwa kita akan sentiasa tenang dan tabah. Ketenangan pula amat penting untuk mencari jalan untuk menghadapi cabaran itu. Ganjaran bagi kesabaran adalah kejayaan yang pasti akan membuat kita gembira dan akan membuat kita tersenyum...

aku amat bersyukur aku dikurniakan kawan-kawan yang ambik berat pasal diri aku..aku cukup berterima kasih pada semua kerana sudi berada disamping aku walaupun susah dan senang..kamu semua merupakan sahabat yang cukup mulia..thanks a lot myfriend..aku harap apa yang terjadi kepada aku hari ini boleh dijadikan iktibar dan pengajar..harap2 aku adalah org yang terakhir..marilah kita berdoa bersama-sama agar orang yang suka mengambil barang yang bukan hak miliknya itu diberikan hidayah dan pertunjuk..kerana tak semua orang yang setiasa berada dalam keadaan senang dan ceria selalu..fikirlah kepayahannya untuk memiliki sesuatu barang itu..memang kita sebagai manusia tidak pernah berasa puah dengan apa yang kita miliki..namun janganlah kita menyusahkan orang lain demi memenuhi keperluan dan kehendak kita yang tidak terbatas akibat mengikut nafsu kita yang mebuak-buak itu..

diri ini mencoretkan rasa kesedihan dan penyesalan yang teramat sagat ini adalah bertujuan untuk mengigati diri ini juga yang merupakan insan yang tidak pernah kaya dengan apa2 sekali pun..perkara yang lepas usah dikenangankan..bukalah halaman buku yang baru dan cotenglah dengan corak yang boleh memberikan kita ketenangan dan kekuatan apa bila kita melihatnya..

bukan mudah untuk menghadapi hidup.. mungkin jalan cerita hidup kita sama.. tapi destinasi yang kita tuju adalah berbeza.. setiap ujian, halangan kita juga berbeza..himpunan duka yang bertakung kini menjadi danau cinta..terpalit lumpur cinta memaksaku untuk tunduk menderita..
kabur mata kini terangnya kian nyata..bahtera yang kian usang itu ku gagahkan jua agar sampai ke destinasinya sebelum hari tua..ya, kehidupan yang kita corak sangat berbeza, namun kita juga punya perasaan yang sama,ingin hidup lebih baek sebagaimana insan lain,semua yang ada di dunia adalah kurniaan..memiliki kehidupan yang lebih baik merupakan impian semua manusia..
wasalam...

3 comments:

  1. =)...aku teringat kata2 seorg shbat ni...'jika kita kehilangan sesuatu bermakna ALLAH s.w.t mahu menggantikan sesuatu yang lebih baik utk kita'...mudah2an ko sabar menghadapi ujian ini...

    ReplyDelete
  2. amin..insyaALLAH..terima kasih eiyka..

    ReplyDelete
  3. sabarla rosli...mungkin ada hikmah sebaliknya.....

    ReplyDelete