Wednesday, April 20, 2011

APAKAH MATLAMAT ISLAM? (PART 1)


Agama rasmi di Malaysia adalah Islam dan pegangan kita adalah bermadzhabkan Imam Syafie. Jika dilihat senario pada zaman kita sekarang, boleh dikatakan sudah ramai yang ingin kembali kepada ajaran Islam TETAPI dalam masa yang sama, ada juga yang tersasar dari landasan Aqidah yang betul disebabkan niat yang suci itu.

Tetapi, terasa juga sedih di hati ini bila memikirkan bahawa memang ramai orang Islam kita yang masih tidak mengetahui APAKAH TUJUAN ISLAM DISAMPAIKAN KEPADA KITA.

Cubalah kita bertanya kepada kawan2 kita “kita adalah muslim dan sebagai muslim, apakah yang ISLAM inginkan daripada kita? Apakah yang dinginkan oleh Pencipta agama yang suci ini?”
Tanyalah dan nantikanlah jawapan yang akan diberikan kepada mereka..

Dibahagian yang seterusnya,, ana sertakan juga jawapan ana terhadap soalan di atas dan buatlah pertimbangan secara ikhlas dan jujur dan juga bandingkan ia dengan adat orang melayu kita dan juga ibadatnya..

Dan juga ingin dingatkan, di dalam sohih Muslim ada menyebut hadith daripada Nabi saw:
إن الاسلام بدأ غريبا سيعود غريبا كما بدأ
“sesunggunya Islam itu bermula dalam keadaan asing (untuk orang menerimanya) dan akan kembali (pada akhir zaman) dalam keadaan asing juga sebagaiman ia bermula”

No comments:

Post a Comment